Prababcia i inni

Ewa Maria Slaska o Eugenii Lublinerowej, Olesinie i stawach. Nowy Beniowski czyli opowieść dygresyjna.

Przyjechałam do Olesina w listopadowy, mglisty dzień, a listopad, wszyscy wiemy, nie jest miesiącem zachęcającym do wędrówek po polach i łąkach. Listopad, co właśnie znalazłam na Facebooku, to, zdaniem Tuwima, wrzód na dwunastnicy roku.

olesin-drogowskazTym niemniej muszę powiedzieć, że ten dzień w Olesinie zapisał mi się wspaniale w pamięci i chyba zaliczę go do tzw. highlight’ów roku 2014. Przyjechaliśmy we dwójkę z moim siostrzeńcem Adamem (Czytelnicy bloga znają Adama z interesujących wpisów, np. TU, i ciętych komentarzy). Przed dworcem czekał Artur Czyżewski, naczelny pisma on-line Kurier Skruda, a w samochodzie byli już też pan Jan Majszyk, kronikarz lokalnej historii, oraz Adam Kostyra, archeolog awiacji, który w naszym spotkaniu pełnił przede wszystkim funkcję dokumentalisty. Potem doszlusował do nas „pan Andrzej”, o którym wiem niewiele, żeby nie powiedzieć – nic, ale z tego nic wynika, że to barwna i ciekawa postać, na pewno zasługująca na odrębne rozmowy i pióro Andrzeja Stojowskiego.

pieciupanowAdam S., Adam K., Artur, pan Majszyk, pan Andrzej

Pan Andrzej opowiedział nam (Adamowi i mnie) na przykład, że w ramach akcji crowfundingowej zasponsorował wyjazd jakiegoś polskiego globtrottera na Syberię, a potem umówił się z nim na kawę w Irkucku i bez większych przygotowań ruszył, bodajże starą toyotą, na trasę i dotarł do Irkucka, gdzie globtrotter wcale się z nim nie spotkał, bo… nie wierzył w sepulki. (To była zagadka, z nagrodą, rozwiązana przez Marię. Co to są sepulki i skąd je znamy? – z Lema! I nikt nie wie, co to jest.) Oczywiście pan Andrzej jechał po utartych szlakach, a globtrotter zaplanował sobie przygodę życia, ale ruszyć na Syberię prawie z marszu, no… też bym chciała, ale oczywiście nie mogę, bo nie mam prawa jazdy i nie jeżdżę na rowerze. Musiałabym na piechotę, ale czy ja wiem – 20 tysięcy kilometrów na piechotę? Dersu Uzała. No tak, to marginalia, ale ta Syberia, która wcześniej budziła we mnie niepokój i niechęć, od czasu lektury Lodu Dukaja stała się skrytą tęsknotą. Marzy mi się, że pojechałabym do pracy np. do Omska.

Na razie jednak jesteśmy w Olesinie, gdzie pan Majszyk i ja powoli dopracowujemy się jakiegoś consensusu w sprawie majątku Pradziadka i szkoły Prababci. Gdy już mniej więcej wiemy, gdzie i kiedy funkcjonowała Sylwana, przypominam sobie nagle: stawy! Nikt z nas nigdy nie widział Sylwany, ale Ciocia twierdzi, że w majątku były stawy. Liczba mnoga czyli minimum dwa. Pytam więc, gdzie są stawy? Albo gdzie mogły być stawy? Rozpoczynają się debaty, konsultacje z mapą, rozmowa z dozorcą zakładów chemicznych Chema. W końcu wszyscy zdecydowanie pokazują palcem: tam! Tam były stawy! Dojść się nie da, objeżdżamy autem na około. Wychodzimy. Płaskie przestrzenie zarośnięte trawą, podwyższone groble, kanał, studnia. Jestem zachwycona, są stawy to znaczy, że jesteśmy w Sylwanie.

olesin-domniemane-stawyGdy już wrócę do domu, dostanę od Artura Czyżewskiego mapkę z komentarzem:
„Z tymi stawami to daliśmy ciała. Kiepscy z nas detektywi🙂 . Przeanalizowałem google maps i oto wynik śledztwa.”

olesin-stawyPodoba mi się. Tu stawy, tam stawy, najważniejsze, że były stawy. Ciocia, która jest młodszą kuzynką Mamy, nigdy nie była w Olesinie, ale Mama tam jeździła na wakacje. Oddawano ją tam pod opiekę psa Halo czyli Halusia, któremu ktoś z dorosłych tłumaczył, że ma iść z dzieckiem na spacer, pilnować, żeby nie weszło do wody (czyli do owych rzeczonych stawów), a o drugiej oboje, dziewczynka i pies, mają wrócić na obiad.

haloHalo, a w tle – Sylwana, przynajmniej tak myślę. Oczywiście tak naprawdę w tle widać tylko jakieś podwórkowe badziewie, ale jest ono podwórkowym śmieciem z Sylwany.

Informacje o ewamaria2013

Polska pisarka w Berlinie
Ten wpis został opublikowany w kategorii Ewa Maria Slaska i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

12 odpowiedzi na „Prababcia i inni

  1. ewamaria2013 pisze:

    Do relacji nie mam zastrzezen, mapka swietna, widac stawy jak na dloni. Mirka
    Ja juz u Ciebie zostane Mirka, tylko nie wiem jak sie mam zalogowac z tym pseudonimem, bo nie umiem. Na Swieta przyjedzie Maria to mi pomoze.

  2. ewamaria2013 pisze:

    Ach, dobrze, nihil obstat od rodziny. Bo, jak tu już często bywało, ta ewamaria2013 z poprzedniego wpisu to nie ja, tylko Ciocia.

  3. wloszczyzna pisze:

    pytasz o sepulki, a to nie Lem „Wizja lokalna” i jak sama nazwa wskazuje sluza do sepulenia

  4. A ten zolty grot po lewej to co? Czy to wlasnie Sylwana? Piekny ten Halus. Tyle o nim slyszalam.

  5. ewamaria2013 pisze:

    Halo, Włoszczyzno? A jakże Lem! Masz jakieś życzenia nagrodowe? A żółty grot po lewej na mapce, to nie wiem. Myślę, że jeszcze jeden staw z tyłu za dworem – o dworze jeszcze będzie w następnych wpisach. Jednak pytanie, co to jest, przekazujemy do Autora mapki czyli Artura Czyżewskiego!!!

  6. Anonim pisze:

    Tak Tak, potwierdzam to staw przy dworze w Olesinie. Dziś własności Pana mecenasa Puławskiego

  7. Ten anonim po wyżej to ja – Artur Czyżewski. Przepraszam

  8. Z zainteresowaniem przeczytałem wspomnienia Pani z wycieczki do Olesina. Zapraszam na https://www.facebook.com/debe.historia. Może zainteresują Panią fotki z osiedla szkolnego Olesin które wrzuciłem, jest też zdjęcie stawów…pozdrawiam

    • O i tu właśnie na zdjęciach przesłanych przez Pana Roberta może Pani, Pani Ewo zobaczyć stawy oczami Pani Babci i Cioci.

    • ewamaria2013 pisze:

      Och! naprawdę!? Internet to jednak cudowny wynalazek! Zajrze za chwile, bo siedze w jakims dzikim internecie i w każdej chwili może mnie wypluć, a muszę najpierw załatwic sprawy służbowe. Zaraz tu wrócę!

Skomentuj

